[Again and Again]

Sitter på bussen påväg till värnamo nu, det kommer ta runt en timma.. haha

Så på eran begäran ska jag skiva lite om era frågor om Japan

STREETFASHION
Riktigt förvånad över hur många i Japan som inte bryr sig om hur de ser ut, alls. Antingen är de stylade ifrån topp till tå, eller så ser de ut som fan, finns inget mellanting, ingen som ser okej ut, antingen kläder som är ca 20år gamla eller sprillans fashion.
Jag är även förvånad över att ingen tjej kan gå i heals. INGEN.
Spelar ingen roll om det är 5cm klack eller 12, fötterna släpas i marken och knäna viker sig som om någon hade gått bakom och smällt dom i knävecken för varje steg. Riktigt upprörande!
Alla, ALLA har mobilsmycken, inte överdrivet många smycken, men alltid något.
Ålder spelar i stort sätt ingen roll, alla håller en mobiltelefon i handen på tunnelbanan, eller gåendes på gatan.. Kanske läser nyheter eller annat skojs.

Själva modet hos tjejerna i Japan nu är väldigt, bohemiskt. Långt, fladdrande, blommigt, neutralt.
Detta är liksom.. störst.
Gyaru brudarna kör just nu på en blandning mellan army meets furr meets same-style.

Riktigt kul måste jag säga!
Det är rävsvansar mixat med boots med lurviga päls benvärmare, jackor, tröjor och mössor i armystyle.
Och till det - kjol eller dress i stickat med samemönster. Renar, gubbar osv.

Det är forfarande väldigt varmt i Japan, ändå har pälsmössor och pälsbenvärmare redan åkt på, tillsammans med en gullig klänning eller shortsdress.
Kände mig otroligt fånig som gick och längtade efter möjligheten att slänga på mig min bikini och bada.

Påtal om bikini
BADMODE
Badmodet i Japan är outrageous!
Du ska ha tre eller fyra lager på dig. Först ett par stringbikini trosor, dra upp dom högt, sätt sen på dig ett par vanliga, och sen ett par i nät över det. Likadant i överdelen, flera lager!
Såg helt sinnessjukt ut och jag gick ut ur affären så fort jag kunde, stringbikini med snörerna synliga under ett par andra? Nejtack.

HAIRFASHION
Precis som vanligt, blekt i någon varm brun nyans, gärna längre med lite lockar, eller svart och kort.
Såg inte så många håraccessoarer.

MONEY
Att det är dyrt i Japan är den dummaste myten jag har hört!
Man kan äta middag för under 500yen, alltså runt 45kr!
De flesta butiker har h&m priser, men självklart finns det dyrare!
Kläder, underkläder, skor - ligger vanligen runt 3000 - 5000 yen.
1000 yen är ca 84 svenska kronor.
Så vart är det dyra?
Tunnelbanan är väl dyrast isf, eller glass.. Glass är dyrt!
Man kan säga att allt i Japan börjar på priser från 500-1000 yen, alltså finns det inget smått som är direkt billigt, men större saker är billiga.
Som då, glass för 400yen - skor för 1900 yen
U see?

En fråga var hur mycket pengar jag tog med mig till Japan.
Jag växlade 5000sek i sverige innan jag åkte, blev typ 56000 yen om jag inte minns fel.
Sen hade jag 6000 på mitt visakort
DOM TAR INTE VISAKORT I JAPAN (självklart gör dom, men ytterst ovanligt, handlade inte med mitt kort en gång)
Man kan ta ut kontanter i större varuhus eller på typ Family Mart och AM PM, men det varierar ifrån ställe till ställe. Huvudsaken är att det går ta ut pengar :)

ANIME
Anime och mangakulturen är sjuuuuuuuuukt stor!
Men självklart är den det, i landet gulligt! (Alla skyltar och grejer var söta! Små tecknade djur och gubbar varnar dig för olika saker)
I nörd distrikten Handlar allt om Anime och Manga, affärer och spel baara anime!
Jag hittade så sjukt mycket mercandise med mina favorit animes, och fick hålla mig hårt för att inte köpa struntsaker och leksaker!
Många läser manga på tunnelbanan men gömmer bokomslaget i ett annat speciellt papper du kan vika in din bok i. Så istället för målande mangafigurer på omslaget så är det vitt med skrift eller något enkelt teckat.
Det är mycket Hentai Anime och Manga som gäller, så att gå och leta efter din favorit anime i en butik och sedan snubbla in i avdelningen med yaoi eller bikini brudar med gigantiska bröst kan vara pinsamt, Tycker jag!



Hoppas detta svarade lite på era frågor.
Tänkte att jag ska skanna in lite fashionbilder ifrån tidningar jag köpte sen, lite nageldecor oxå kanske?
Blir nog senare i helgen!

Frågor? ställ dom!

Kommentarer
Postat av: c

Jag och min syster har länge funderat på att åka till japan och uppleva den fantastiska kulturen. men min syster som drar lite större storlekar i kläder är rädd för att inte hitta passande kläder. Vet du om det generellt är mindre storlekar på kläderna? Är inte ofta man ser en överviktig japan direkt..

2010-10-01 @ 14:08:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0